Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

SociaalOndernemen.nu: Wouter Durville – ONEforONE: Ik wil doorpakken naar iets tastbaars

Wouter Durville gelooft in een dubbele deal: hulp moet helpen, maar je moet er zelf ook wat aan hebben. Hij richtte in 2010 de sociaal onderneming ONEforONE op, die rechtstreekse hulp biedt aan mensen in ontwikkelingslanden. In 2011 won hij de Partnership-verkiezing en kreeg hij de prijs voor beste sociale onderneming door een zorgverzekering te koppelen aan ONEforONE: Iedere verzekering die via ONEforONE wordt afgesloten leidt automatisch tot een zorgverzekering van drie jaar voor een weeskind in Tanzania. ‘Veel mensen blijven in de ideeënfase, maar ik wil juist doorpakken naar iets tastbaars.’

Van expat naar principe

Ik wil graag ondernemen, dat vind ik gewoon heel leuk. Voordat ik met ONEforONE begon, werkte ik al een tijd in het bedrijfsleven, onder andere als manager in bedrijfsontwikkeling bij Heineken en als consultant bij BAIN & Company. Dat was leuk, want voor mijn baan moest ik veel door Latijns-Amerika reizen. En zo leerde ik in Brazilië en Mexico de expat-wereld kennen. Daar ging het me steeds meer tegenstaan dat er weinig rekening gehouden wordt met mensen en milieu. Als consultant moest ik bijvoorbeeld een Amerikaanse klant advies geven waar hij zijn fabriek het beste kon neerzetten. China is goedkoper omdat daar een type kolen wordt gebruikt die in de Verenigde Staten verboden zijn. Dat voelde niet goed. Ik realiseerde me dat ik op een andere, eerlijkere manier zaken wilde gaan doen. Ik haalde niet genoeg voldoening uit mijn werk en ik kon mezelf niet meer goed recht in de spiegel aankijken.

In 2009 besloot ik een jaar vrij te nemen om allerlei leuke dingen te doen en inspiratie op te doen. Al vrij snel kwam ik de ‘Buy One, Give One’-trend tegen op verschillende Amerikaanse websites. Door bijvoorbeeld een paar schoenen te kopen, help je iemand anders op de wereld ook aan een paar schoenen. Dit mooie principe wilde ik graag introduceren in Nederland, toegepast op basisbehoeften.

Traditioneel innovatief

Ik zocht naar een werkend businessmodel waarbij ik twee dingen wilde bereiken: Ik wilde in de eerste plaats arme mensen in de wereld rechtstreekse hulp bieden door ze te helpen aan toegang tot basisbehoeften, zoals zorg, energie en water. Ten tweede vind ik dat mensen financieel beloond moeten worden voor goed doen. Dus ik wilde ervoor zorgen dat ze juist geen extra kosten hoeven te maken voor duurzame producten.

Vanuit de ondernemerswereld gezien heb ik het op een traditionele manier aangepakt. Ik ben een businessmodel gaan uitwerken en heb vervolgens investeerders erbij gezocht, wat megaveel energie gaf. Ik ben mijn oude netwerk afgegaan en heb mensen benaderd waar ik al eerder mee had samengewerkt. Zij hadden al een beeld van mij persoonlijk en van mijn capaciteiten, en dat hielp om ze als investeerder binnen boord te krijgen. Bovendien investeer ik zelf ook en dat geeft anderen vertrouwen.

Verder heb ik een marketingbureau ingeschakeld om na te denken over de identiteit van het merk ONEforONE. Dit was even een investering, maar het was de moeite waard, omdat het heel belangrijk is om snel en goed duidelijk je kunnen maken waar we voor staan. In het kort: Als je een product van ONEforONE koopt, help je iemand in een ontwikkelingsland aan hetzelfde. De aankoop van een waterfles zorgt er bijvoorbeeld voor dat iemand schoon drinkwater krijgt. En groene stroom hier is zonne-energie daar. Vervolgens ben ik goed gebruik gaan maken van nieuwe media. Als je een kleine onderneming bent, kan je tegenwoordig toch heel groot lijken op internet door een mooie, uitgebreide site te maken en bijvoorbeeld filmpjes te plaatsen.

Hou zelf de controle

Het eerste jaar heb ik veel tijd verspild aan het organiseren van de zorgverzekeringen, want ik bleef maar wachten tot die gasten aan boord kwamen. Ik had het gevoel dat ONEforONE niet kon slagen zonder die zorgverzekeraars. Op een gegeven moment heb ik die verzekeringen gelaten en ben ik mij meer gaan richten op energie en water. Het was voor mij een les om altijd zelf in controle te blijven en niet afhankelijk op anderen te wachten.

Als je bij een organisatie in dienst bent, zit je soms ook in een emotionele achtbaan, maar als zelfstandig ondernemer zijn er veel meer hoge pieken en diepe dalen. Bijvoorbeeld: ‘Wow, ik heb flyers en yes, ik sta in de krant’. Maar ook: ‘shit, ik heb minder klanten dan ik dacht’. Regelmatig heb je fundamentele twijfels of het wel allemaal gaat lukken. Kijk, bij bedrijven is alles groot en zijn er grote budgetten. Omdat ik daar ervaring mee had, heb ik in het begin verkeerde inschattingen gemaakt. De inkomsten waren minder dan ik dacht, maar de kosten bleken ook lager. Als je goed moet nadenken over elke euro die je uitgeeft, kom je erachter dat je veel als het ware zelf bij elkaar kunt sjoemelen.

We kunnen niet meer zonder

Ik hoop dat er veel meer sociale ondernemingen komen en dat de trend zich keihard doorzet, net als bij het internet, dat niet meer weg te denken is uit de samenleving. We kunnen niet meer zonder. ONEforONE moet groter worden en misschien wel miljoenen mensen helpen in hun basisbehoeften, die ik breder wil trekken naar onderwijs en hygiëne. Mijn persoonlijke passie ligt vooral in het opstarten van ondernemingen. Ik wil meer (sociale) ondernemingen starten en in ieder geval niet voor a-sociale ondernemingen bezig zijn. Ik wil van een bierviltje naar een concrete onderneming toewerken. Veel mensen blijven in de ideeënfase, maar ik wil juist doorpakken naar iets tastbaars.

Supertip

DOEN! Beginnen! Je hebt misschien meer geld nodig dan je denkt, maar je hoeft geen investeerder te hebben om het eerste stapje te zetten. Werk veel met zzp-ers en partnerships, want zij hebben expertises die je eenvoudig kan inzetten. Het duurt lang om een merk te bouwen, helemaal met weinig middelen. Maar bij alle beslissingen moet je meer factoren dan alleen geld in overweging nemen. Doe de sunshine- of de krantentest: Kan wat je doet het zonlicht verdragen? Of: als dat wat je doet in de krant zou staan, ben je daar dan trots op? Ik nu wel.

Tekst: Kyra Somers

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 0 votes)


Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© ONEforONE

url: 2 site: https://oneforone.nl/sociaalondernemen-nu-wouter-durville-%e2%80%93-oneforone-ik-wil-doorpakken-naar-iets-tastbaars/