Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Voor de media

Bekijk hier de perskit van ONEforONE, incl. foto- en videomateriaal.

Nieuwe consumentenbeweging voor rechtstreekse ontwikkelingshulp

ONEforONE: jij een waterfles, iemand in Afrika een leven lang schoon drinkwater

Amsterdam, 23 november 2010 – Een veelgestelde vraag bij ontwikkelingshulp is of het geld daadwerkelijk op de juiste plaats terechtkomt. ONEforONE komt in Nederland daarom met een nieuw initiatief. Het gehanteerde principe is simpel. Jij koopt een product hier en daarmee help je iemand aan eenzelfde product daar. Als je via ONEforONE bijvoorbeeld groene energie afneemt bij Greenchoice ontvangt iemand in Afrika zonne-energie. Zonder dat je er extra voor betaalt: een dubbel goede deal dus. ONEforONE steunen kan door je e-mailadres achter te laten op de website www.oneforone.nl, die vandaag gelanceerd wordt.

In Nederland staat het thema duurzaamheid hoog op de publieke en politieke agenda. Er zijn al veel ‘groene’ organisaties, zij leggen de nadruk op milieu. Met de introductie van ONEforONE is er nu ook een sociaal initiatief. In Amerika is het ‘buy one give one’-principe, dat ook door ONEforONE wordt gehanteerd, een enorme trend. Een aansprekend voorbeeld is TOMS Shoes. Bij aankoop van een paar schoenen ontvangt een kind in de derde wereld ook een nieuw paar.

‘Buy one give one’ in Nederland
Wouter Durville, oprichter van ONEforONE, signaleerde de trend en introduceert hem in Nederland. Hij vertelt: “Het ‘buy one give one’-principe speelt in op de behoefte van consumenten om iets concreets te kunnen betekenen voor mensen in ontwikkelingslanden. Als een consument een product bij ONEforONE koopt, fungeren we als een inkooporganisatie die vraag en aanbod aan elkaar koppelt. De consument ontvangt een deel van de bedongen groepskorting. De bijdrage aan het ontwikkelingsland wordt vervolgens gefinancierd met de resterende korting en door sponsoring van de deelnemende bedrijven. Deze sponsoring is vaak onderdeel van hun MVO-beleid. Op deze manier ben je als consument dus niet duurder uit als je bewuste keuzes maakt.”

Niet afhankelijk van subsidies
Om zorg te dragen voor een goede besteding van het beschikbare geld selecteert ONEforONE op elk vlak kritisch de beste partners. Zoals PumpAid voor de bouw van waterputten en ToughStuff voor de ontwikkeling van zonne-energie. Daarnaast is ONEforONE opgezet als een sociale onderneming om zo niet afhankelijk te zijn van subsidies en donaties. Belangrijk nu de nieuwe regering veel bezuinigt op goede doelen. Rob van Rees, algemeen directeur Greenchoice: “De samenwerking met ONEforONE stelt ons structureel en zonder subsidie van de overheid in staat mensen in Afrika van zonne-energie te voorzien. Dit past goed in ons streven naar een duurzame wereld.”

Consumenten gezocht
ONEforONE focust op de eerste levensbehoeftes, zoals energie en water. Drink je kraanwater uit de ONEforONE Waterfles, dan help je iemand aan een leven lang schoon drinkwater. Op termijn heeft ONEforONE de ambitie om het aanbod te verbreden met onder meer de ONEforONE Zorgverzekering. Hierbij wordt een moeder met HIV in Afrika gratis meeverzekerd bij je zorgverzekering. Om zorgverzekeraars en andere bedrijven over te kunnen halen om mee te doen, is het belangrijk dat zoveel mogelijk consumenten zich bij ONEforONE aansluiten. Dat kan al door je e-mailadres achter te laten op de website. Dat er draagvlak is voor ONEforONE blijkt uit ruim 2.300 volgers die de organisatie via Facebook en Twitter voorafgaand aan de lancering aan zich heeft weten te binden.

EINDE BERICHT

OVER ONEforONE
ONEforONE is een nieuwe consumentenbeweging voor rechtstreekse hulp in ontwikkelingslanden. De bijdrage die gekoppeld is aan de aankoop van het product gaat één op één naar sociale ondernemingen in ontwikkelingslanden. Met andere woorden: als je een product van ONEforONE koopt, help je iemand in een ontwikkelingsland aan hetzelfde soort product. Daar kun je een enorm verschil mee maken. Zo zorgt de aankoop van een waterfles er bijvoorbeeld voor dat iemand een leven lang schoon drinkwater krijgt. ONEforONE werkt samen met gerenommeerde organisaties als Greenchoice, PumpAid en ToughStuff.

ONEforONE is opgericht door Wouter Durville (1980). Na afronding van zijn Liberal Arts Bachelor aan het University College Utrecht en de Master European Studies aan Cambridge University werkte hij als manager bij onder andere Heineken en Bain & Company. In 2005 richtte hij Nederland Cares op, een vrijwilligersorganisatie voor young professionals met vestigingen in 5 steden en duizenden aangesloten vrijwilligers.

Voor foto- en videomateriaal zie de perskit.

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 0 votes)
Voor de media, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Comments are closed.

© ONEforONE

url: 2 site: