Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Nederland Helpt: Ontwikkelingshulp 2.0 met een vleugje pragmatisme

Deze week is opnieuw een website gelanceerd, die tegenwicht wil bieden aan ineffectieve ontwikkelingshulp. ONEforONE is een initiatief waarbij een investering in bijvoorbeeld schoon water, uiteindelijk zowel voor de consument als voor het ontwikkelingsland positief effect heeft.

Klantenkorting

Volgens initiatiefnemer Wouter Durville (30) gaat het om een nieuwe vorm van ontwikkelingshulp; ontwikkelingshulp 2.0. Het idee is simpel. Durville wil consumenten in een groep bundelen om op die manier grote investeringen te doen. Investeerders geven vanwege de grootte van de bestelde order groepskorting van bijvoorbeeld 10%. Van die 10% gaat 5% naar de consumenten terug en de andere 5% wordt geïnvesteerd in een ontwikkelingsland. Hiervan worden bijvoorbeeld waterputten geslagen of zonne-energie ontwikkeld.

Liberale geest

Een interessant voorbeeld van een nieuwe vorm van ontwikkelingshulp, zonder subsidiering. Een initiatief bovendien, dat het in de huidige tijd van bezuinigingen goed zal doen. Het stimuleert de liberale geest van vrijheid aan de markt. Het initiatief van Durville sluit dan ook naadloos aan bij de huidige discussie van effectiviteit van ontwikkelingshulp. Zo luidt een van de slogans op de website www.oneforone.nl: wij schoon drinkwater, wij ook schoon drinkwater. Dat betekent dus dat het investeren in drinkwater of duurzame energie zich niet alleen in westerse landen, maar ook in ontwikkelingslanden uitbetaald.

MVO

Het initiatief sluit goed aan bij de vraag naar duurzame energie in Nederland. Een bedrijf dat besluit te investeren in ONEforONE slaat daarmee twee vliegen in een klap. Het bedrijf is ‘groen’ bezig en bemoeit zich ook nog eens met de arme derde wereld. MVO ten top, zou je denken. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen noemen ze dat. Bij ontwikkelingshulp 2.0 staat effectiviteit dus hoog in het vaandel.

Offer

Misschien is de nieuwe vorm van hulp zo ingericht, dat het zelf geen offer meer kost. Klanten kortingen geven, is in handelsland van alle tijden. Dat die korting vervolgens aangewend wordt voor armoedebestrijding is een goede ontwikkeling. Toch kost het de consument niets. Sterker nog, hij krijgt nog steeds 5% korting op het product dat hij aankoopt. De dienstverlener op zijn beurt kan de korting bieden wegens de grote hoeveelheid bestelde producten.

Pragmatisme

De vraag komt dus op wat voor doel hulp aan anderen moet hebben. Gaat het om de intentie van het geven, het brengen van een offer, of gaat het om de uitwerking? Is hulp waarbij je zelf niet per se iets moet inleveren niet net zo goed hulp? Eigenlijk slimmer en met een vleugje pragmatisme, maar wat doet het er toe? Schoon drinkwater in de derde wereld is net zo schoon als het gegeven is vanuit een bedrijfsmatige deal, dan vanuit een particulier initiatief. Toch blijft deze nieuwe vorm van ontwikkelingshulp iets weg hebben van een ‘tool’ voor bedrijven, in plaats van het zorgdragen voor armen.

Armenzorg

Of is dat negatief doen over een goed idee? Een innovatief initiatief met prijzenswaardige ambitie? Wellicht. Als we echter bedenken dat armenzorg primair een taak is van de kerk, is het hoe dan ook positief dat het bedrijfsleven zich inzet voor de medemens. In dat opzicht is ontwikkelingshulp 2.0 zo gek nog niet. Het is in ieder geval hulp; dat pragmatische principe moet je dan maar op de koop toe nemen.

Alexander Pleizier

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 0 votes)


Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© ONEforONE

url: 2 site: https://oneforone.nl/nederland-helpt-ontwikkelingshulp-2-0-met-een-vleugje-pragmatisme/