Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Markering Tribune: Ondernemen in Ontwikkelingshulp

Eind 2010 startte Wouter Durville Oneforone. Met het concept wil hij zorgen voor rechtstreekse ontwikkelingshulp. Wanneer een consument hier een dienst of product afneemt via oneforone, krijgt iemand in een ontwikkelingsland eenzelfde soort product. Het ontstaan van Oneforone is het verhaal van meer sociale ondernemingen

Ondernemen in ontwikkelingshulp - Marketing Tribune - December 2012

Bye one, give one

Durville had een fantastische tijd bij onder meer Heineken en consultancy Bain & Company. Hij zag de wereld, kreeg kansen, ontmoette interessante mensen, verdiende goed geld, maar het begon te knagen: ik wil ondernemen, ik wil iets nuttigs doen voor de samenleving. Durville: ‘De maximale focus op aandeelhouderswaarde en de minimale aandacht voor bijvoorbeeld milieu, wilde ik daar nog energie in steken? Ik wilde weer gaan ondernemen, heb ontslag genomen en gaf mezelf een jaar om tot een plan te komen.’ Het idee voor Oneforone is gebaseerd op de buy one, give one-trend in landen als de Verenigde Staten en Engeland. In samenwerking met freelancers en mede dankzij een angel investor, een oud mentor van Bain, stond er een jaar later een site. Eerst verkocht Durville alleen waterflessen volgens het buy one, give one-principe. Voor deze fles vond hij een partner in Pump Aid. Met deze organisatie die waterputten slaat en onderhoudt met de lokale bevolking, is afgesproken dat de bijdrage van Oneorone, een kwart van de opbrengsten van de fles, direct ten goede komt aan de bouw van waterputten in Afrika. De bijdrage wordt niet gebruikt voor andere kosten. Toen dit eenmaal stond kwam Greenchoice snel over de brug: ‘Ik had één meeting en het was rond. Ohra kwam vervolgens vorig jaar zelf naar ons toe.’

Andersom

Durville: ‘Ik irriteer me aan het feit dat je als consument altijd duurder uit bent wanneer je een bewuste keuze maakt voor bijvoorbeeld biologisch of eerlijk, ik vind dat het andersom moet zijn. Door het bedingen van kortingen kan dat.’ Voor de klanten die Oneforone aanbrengt ontvangt Oneforone ‘een paar tientjes per jaar’ en de klant krijgt korting. Hoe meer klanten, hoe hoger die korting. Van de opbrengsten geeft Oneforone een kwart aan partners. In het geval van Greenchoice is dat ToughStuff, een bedrijf dat betaalbare en duurzame zonne-energie producten maakt voor mensen in ontwikkelingslanden. Het zonne-energie pakket dat ToughStuff met de bijdrage van Oneforone heeft ontwikkeld is alleen beschikbaar voor mensen die rond moeten komen van minder dan 4 euro per dag. ToughStuff bepaalt in overleg met Oneforone in welke regio’s in Afrika het pakket wordt aangeboden. Vervolgens wordt de aanbieding verkocht op basis van ‘first come first served’. Normaal gesproken kosten een zonnepaneel en de oplaadkabel voor de mobiele telefoon tussen de 10 en 16 dollar, afhankelijk van het Afrikaanse land waar ze worden aangeboden door ToughStuff. Via de bijdrage van Oneforone krijgen mensen deze producten gratis bij aanschaf van een zonne-energie pakket. Als via Durvilles platform een verzekering wordt afgesloten bij Ohra, krijgt een weeskind in Tanzania ook een zorgverzekering via een microverzekering van partner MicroEnsure. De kosten van de vijf meest voorkomende ziektes worden dan gedekt: longontsteking, malaria, griep, kraamzorg en diarree.

Groeiende aandacht

Wat de resultaten tot nu betreft: het volume zit in de flessen, daarvan verkoopt hij er 15.000 per jaar. Op Facebook heeft Oneforone 7.000 likes en op Twitter zo’n 6.000 volgers. Tot nu sloten circa vijfhonderd mensen een contract bij Greenchoice via Oneforone, eenzelfde aantal geldt voor Ohra. Durville is er gerust op: ‘Het zijn saaie producten en het gaat langzaam, maar alles lijkt op groeiende aandacht. Dagelijks bezoeken tweeduizend mensen de website en Ohra begint nu de Oneforone-deal ook zelf te communiceren.’ Durville zet uit kostenoverwegingen met name in op seo, social media en kleine events voor ambassadeurs, maar voor de zorgverzekering gaat nu voor het eerst een kleine campagne lopen. Er worden ansichtkaarten meegestuurd met Happinez en Sprout.

Klaar met NGO’s

‘Ik kom uit de wereld van grote bedragen en waanzinnige kosten. Ik dacht dat ik ook veel mensen zou moeten aannemen, hoge omzetverwachtingen moest hebben, maar het valt heel erg mee’, beschouwt Durville zijn ondernemersjaren tot nu: ‘Je hebt weinig nodig om iets van de grond te krijgen. Dingen duren langer dan ik zou willen, maar dankzij nieuwe technologieën en manieren van werken, hou ik de kosten laag. Een voorbeeld? Dankzij Skype hoef ik niet op en neer naar Afrika te vliegen. Wat mij ook opvalt is dat het heel gemakkelijk is om als een kleine partij met een grote partij te werken, als je maar dezelfde soort doelstellingen hebt.’ Over twee jaar denkt Durville klaar te zijn voor nieuwe producten. ‘Oneforone biedt veel mogelijkheden, denk aan kleding, condooms, maar focus is ook belangrijk. Ik wil eerst een paar dingen goed doen en de huidige producten groter maken voor ik met nieuwe producten begin. Over een jaar of twee zou ik willen uitbreiden met producten gericht op basisbehoeften als onderwijs en hygiëne. Maar pas als Oneforone veel bekender is, veel meer bereik heeft. Ik geloof dat dat komt, mensen staan ervoor open, ze zijn volgens mij een beetje klaar met NGO’s.’ En als hij dan toch een beetje concreter wordt over gedroomde uitbreiding van zijn portfolio: ‘Ik denk aan een partnership met een kantoorboekhandel of een V&D; pennen, schriften, de hele rits. Qua hygiëne, een mega-issue in ontwikkelingslanden, zou ik wel een Oneforone-lijn willen hebben bij bijvoorbeeld een DA of supermarkt.’

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 0 votes)
Markering Tribune: Ondernemen in Ontwikkelingshulp, 10.0 out of 10 based on 1 rating

4 reacties op Markering Tribune: Ondernemen in Ontwikkelingshulp

  1. Wonderful article! That is the kind of info that should be hared across the web.
    Disgrace on Google for nno longer positioning this publish higher!
    Coome on over and seek advice from my site .

    Thanks =)

    my webpage … hertfordshire Web Design [http://Www.rebelmouse.com]

  2. Hello i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i read tis article i
    thoought i could als make comment due to this sensible paragraph.

    Also viszit my web site seo Hemel Hempstead

  3. Clarice zegt:

    Excellent write-up. I absolutely appreciate ths site.

    Stick wityh it!

    Takke a look at my homepage: seo Enfield (Clarice)

  4. Appreciation to myy father who shared with me regarding thos webpage, this website is genuinely awesome.

    Here is my sitfe :: Informal Communication

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© ONEforONE

url: 2 site: https://oneforone.nl/markering-tribune-ondernemen-in-ontwikkelingshulp/