Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Idealize.nl: ‘Concurrentie en corruptie maken hulpverlening kapot’

Waar de ene start-up een Groupon-concept opzet, geeft de ander de term ‘Ontwikkelingshulp 2.0’ extra lading door middel van crowdfunding. Hanna Verboom sprak op TEDxWomen over Get It Done, een platform waar persoonlijk betrokken mensen projecten opzetten.

‘Onderneemster’ Hanna Verboom, zoals de actrice zich ook omschrijft, uit in een interview met Idealize kritiek op de wijze waarop hulpverlening nu wordt gekenmerkt. “De afgelopen zestig jaren is ontwikkelingshulp erg institutioneel geworden.” De 27-jarige zegt zelf verleden jaar in Sri Lanka, toen er een grootscheeps offensief was tegen de Tamil-rebellen, gezien te hebben wat voor effect dat heeft. “Je zag daar rijen met tenten, met daarbovenop telkens een andere vlag. Boeing 747’s kwamen afzonderlijk voor de organisaties af- en aanvliegen.”

Concurrentie en corruptie

Verboom realiseerde zich ter plekke dat organisaties als het Rode Kruis en Artsen zonder Grenzen elkaar ‘kapot concurreren’, ‘bij gebrek aan een lokale vestiging de plaatselijke cultuur niet kennen’ en daardoor ook ‘corruptie in de hand werken’. “Ik zag er talloze ingenieurs bij de tenten rondlopen en vroeg me af hoeveel strijkstokken daarmee gemoeid zouden zijn.” Waar ze meer vertrouwen in had, was een lokale hulporganisatie van haar oom, die ‘wel de infrastructuur heeft en de plaatselijke Tamil-bevolking kent.’ “Zijn organisatie is weliswaar kleiner, maar ook effectiever.” Ooit is hulpverlening altijd zo persoonlijk geweest, zegt ze. “Maar de afgelopen 60 jaar is ontwikkelingshulp onpersoonlijker geworden. Er hebben zich organisaties rondom mensen gevormd. Afstanden van deze organisaties naar hulpgebieden zijn te groot.”

Voor Verboom staat vast dat jongeren zich daardoor vervreemd voelen van huidige hulporganisaties. “Ze wenden zich af van ontwikkelingshulp. Een standaard donateur is  in mijn ogen inmiddels een vrouw van rond de 60, die christelijk is.” Het vorig jaar december opgerichte Get It Done wil iedereen weer verbinden aan hulpverlening, door de nadruk te leggen op persoonlijke betrokkenheid bij projecten. Voel je je betrokken bij mensen die hulp nodig hebben en je wilt ze steunen? Dan geeft het platform je een eigen pagina op de site en widgets, die op Hyves en Facebook te plaatsen zijn.

Ontwikkelingshulp 2.0

Eigenlijk is het een crowdfunding concept: op de site kunnen andere mensen zich aansluiten bij het project door een klein bedrag te doneren. Is er genoeg geld ingezameld? Dan komt er een digitale ‘DONE’- stempel op het project. Het platform is naast ONEforONE, dat twee weken geleden gelanceerd werd als site waar mensen volgens het Groupon-model groepskorting kunnen afdwingen en hiervan een deel van naar ontwikkelingshulp zien gaan, een voorbeeld van Ontwikkelingshulp 2.0.

Omdat Verboom zelf tot haar twaalfde opgroeide in Kenya en Oeganda, kent ze een achtjarig Afrikaans meisje die ze succesvol steunt in haar strijd tegen AIDS. Vanuit dat persoonlijke gevoel zette ze ook Get it Done op: ze bedacht zich dat hulp op basis van persoonlijke betrokkenheid, zonder tussenkomst van grote organisaties, de basis van ontwikkelingshulp zou moeten zijn.

“Corruptie zal je er niet mee oplossen, maar het gaat wel een stapje beter zo”, zegt Verboom. Marten van Gils, goede vriend van Verboom en degene die het platform digitaal in leven houdt, vult aan: “Voor een corrupt regiohoofd in Darfur zijn de kleine bedragen die gemoeid zijn met Get It Done oninteressant. En bij onze projecten zijn mensen betrokken die met de voeten in de modder staan.”

Online strategie

Om het nog persoonlijker te houden, geeft het portaal ook ruim baan aan de projecten om hun eigen Facebook-pagina en andere social media-uitingen op te zetten, geeft Van Gils aan. De Get It Done-site promoot slechts de projecten.

Volgens hem was 2010 een succesvol jaar: “15 van de 20 op onze site opgezette projecten hebben al genoeg geld ingezameld. Welk voorbeeld ik typerend vind voor het succes? Dan denk ik aan een afgerond projectje voor arme straatkinderen in Cambodja, die dankzij een paar duizend euro langs de tandarts konden om hun verrotte gebit te herstellen.”

“Wij zijn leuker en jonger dan al die logge organisaties, die niet eens meer in staat zijn om te veranderen”,  zegt Van Gils. Om dat gevoel vast te houden, willen Verboom en Van Gils hun online strategie uitbreiden. Van Gils: “We gaan iets doen met augmented reality, social gaming en viral marketing.” Ook het Twitter-profiel, dat qua volgers sterk achterblijft op het aantal Facebook-fans, gaat meer aandacht krijgen.

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 0 votes)


Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© ONEforONE

url: 2 site: https://oneforone.nl/idealize-nl-concurrentie-en-corruptie-maken-hulpverlening-kapot/