Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Het Parool: Het gaat verder dan winst maken

Tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika bracht Job Blom (37) zijn sociaal verantwoorde armbandjes uit. Sindsdien heeft Amsterdammer honderden banen in Afrika gecreëerd en is hij genomineerd voor sociaal ondernemer 2013 – in Afrika zelf.

Job Blom, Amsterdammer, heeft het gemaakt in Afrika, als sociaal ondernemer. “Ik ging met Erica Terpstra mee op handelsmissie om te kijken of we een maatschappelijke impact konden hebben met het WK.” Zijn idee was simpel: een elastieken armbandje met oranje kralen. “In Nederland hadden we de Wuppie. Aan de andere kant van de wereld moesten we iets vinden wat typisch was voor de cultuur daar.”

Sindsdien is het idee gaan groeien, het armbandje moest meer zijn dan een tijdelijke rage rondom de voetbalgekte. Snel werd het armbandje gesignaleerd bij onder andere premier Rutte, voormalig minister president Balkenende, dj Erick-E en 120.000 andere oranjesupporters.

De productie van het armbandje heeft zo’n 350 banen gecreëerd. Inmiddels zijn 450.000 armbandjes verkocht en is het oorspronkelijke type in acht verschillende kleuren beschikbaar. Elke kleur komt overeen met de zogenaamde Milleniummdoelen die de Verenigde Naties vlak voor de eeuwwisseling stelden. Voornemen is om de wereldarmoede te halveren middels concrete doelstellingen. Het armbandje zelf draaft bij aan verscheidene doelen: vrouwen krijgen de kans om te werken. Van het geld dat zij verdienen, kunnen de kinderen naar school.

Op het platteland bij Durban zijn sindsdien honderen mensen aan het werk, met name oma’s. Jongere generaties zijn weggetrokken richting de stad, of overleden aan de gevolgen van HIV.

Bloms bedrijf Rainbow Collection werkt samen met Africa Ignite, een organisatie die werk verschaft aan rurale gemeenschappen in he gebied. “In een week kan een dorp ongeveer tienduizend bandjes maken,” zegt Blom. Per bandje krijgen de vrouwen dertig cent, dat is een derde van de winst.

Zo brengt Blom fair trade naar de merchandisinghandel met Rainbow Collection. Fair tradeproducten moeten wat hem betreft van hun stoffige imago af. Hij probeert vanuit Nederland partnerschappen aan te gaan met hippe merken zoals Esprit, Bijenkorf, Marlies Dekkers, Hema en Ben & Jerry’s. Tegen de kerst liggen de bandjes in elk geval in de Amsterdamse negen straatjes.

Zakendoen is gemakkelijk vanuit Nederland. In Zuid-Afrika merkte Blom dagelijks hoe moeilijk het is om afspraken te maken. De arbeidsethos is er minder, afspraken worden vaak niet nagekomen. “We hebben een stagiair gehad die ons businessplan heeft gestolen en daarmee een wedstrijd heeft gewonnen.” Blom werd van idealist realist, zegt hij zelf.

Sinds zijn jeugd is hij bezig met de sociale rol van een bedrijf in de maatschappij. De herkiezing van president Bush was voor hem destijds de druppel: “Als deze idioot wereldleider is, waar gaat het dan naartoe?” Daarop besloot hij te beginnen met sociaal ondernemen. Vorig jaar zette hij een verkiezing op die samenwerking tussen ontwikkelingsorganisaties en het bedrijfsleven moet stimuleren. De winnaar van die Partnership Verkiezing krijgt voor 20.000 euro aan advertentieruimte op NUZakelijk en hulp bij zijn businessplan.

Vorig jaar heeft ONEforONE gewonnen, een bedrijfje dat samen met een verzekeraar de ‘Afrikaverzekering‘ had ontwikkeld [bereken zorgpremie 2013]. Mensen die zich in Nederland verzekeren, betalen meteen mee aan een verzekering voor een gezin in Afrika.

De wedstrijd is een initiatief van Behold, Bloms andere onderneming. Hij probeert sociaal ondernemerschap te stimuleren en bedrijven bewust te maken van de sociale verantwoordelijkheid die ze hebben.

Ontwikkelingsorganisaties kunnen volgens Blom niet eeuwig afhankelijk blijven van subsidies. Andersom hebben bedrijven ontwikkelingsorganisaties nodig. “Het doel van bedrijven gaat veel verder dan alleen winst. Je valt of staat bij de goedkeuring van je klant, werknemers en aandeelhouders.” Behold is in dat gat gesprongen en adviseert nongouvermentele organisaties en bedrijven die een partner zoeken.

Met zijn twee eigen bedrijven is Blom nu genomineerd voor de titel African Social Entrepreneur 2013, uitgedeeld door de Zwitserse Schwab Foundation voor sociaal ondernemerschap. De vijfentwintig winnaar krijgen toegang tot het World Economic Forum in Davos.

Dat kaartje brengt Blom direct in contact met de grote jongens.

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 0 votes)


Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© ONEforONE

url: 2 site: https://oneforone.nl/het-parool-het-gaat-verder-dan-winst-maken/