Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Goede doelen + commerciële merken = succes verzekerd?

In de Volkskrant van zaterdag 18 juni verscheen een artikel van Loethe Olthuis waarin met een kritische blik werd gekeken naar de vele samenwerkingen tussen goede doelen en producten. De producten die beloven bij te dragen aan een betere wereld, zijn zelf vaak slecht voor zowel milieu als gezondheid. Vooral Earth Water moest een behoorlijk portie kritiek incasseren. Wij zijn benieuwd naar uw mening betreft deze producten en samenwerking; zinvol of zinloos?

Bekijk hier het artikel als PDF: Een Goed Doel Is Niet Vanzelf Een Goed Product, Volkskrant, 18 juni 2011

DE KOPPELING VAN PRODUCTEN AAN GOEDE DOELEN - Een goed doel genereert niet vanzelf een goed product.

Met een hamburger bijMcDonald’s help je, via clown Ronald McDonald, zieke kinderen en hun ouders. Het eten van Quaker Cruesli geeft schoolkinderen in Benin een dagelijkse maaltijd. Met de aanschaf van Sanex Zero doucheschuim geef je een Gambiaan een jaar schoon water en EarthWater steunt schoonwaterprojecten in de derde wereld.

Het ismode: je product koppelen aan een goed, duurzaam en sociaal doel. Fantastische reclame voor het product, dat meeprofiteert van het betrouwbare imago van het goede doel. Fantastische reclame voor het goede doel, dat zijn naamsbekendheid kan vergroten. En je helpt er zielige mensen mee. Iedereen blij. Maar is dit wel zo? De consument wordt vaak volledig op het verkeerde been gezet. Het goede doel, hoe betrouwbaar en lovenswaardig ook, zegt namelijk helemaal niks over het eraan gekoppelde product. Sanex Zeromet Europees Ecolabel is inderdaad minder milieu belastend dan de meeste andere douche producten, maar moet nog steeds door de rioolzuiveringsinstallatie uit het drinkwater worden gehaald. In de krokante muesli van Quaker zit niks duurzaams. Wel veel suiker. Gelukkig krijgen de schoolkinderen in Benin wat anders te eten.

Soms staan de belangen van de producent en het goede doel zelfs lijnrecht tegenover elkaar. Zo zijn er aanwijzingen dat het eten van veel rood en bewerkt vlees, zoals hamburgers, de kans op bepaalde kankersoorten vergroot. Bovendien is de hoge vleesconsumptie een belangrijke factor in het klimaatprobleem. Earth Water maakt het wel het bontst. Het wereldwijde waterprobleem heeft alles te maken met ons milieu: denk aan drinkwater vervuiling door pesticiden en verdroging van grond door intensieve landbouwmethoden en klimaatverandering. Volgens Milieu Centraal en de Consumentenbond heeft gebotteld bronwater een minimaal 30 (bij de meest milieuvriendelijke verpakking, zoals statiegeld-PET) tot zelfs 1.300 keer (bij de minst milieuvriendelijke verpakking, zoals eenmalig glas) hogere klimaatbelasting dan kraanwater. Nederlands kraanwater is net zo puur als het zuiverste bronwater en vele malen goedkoper. Het zijn vooral de productie – aftappen, reinigen, bottelen, verpakken – én het afdanken van de materialen die verantwoordelijk zijn voor de enorme milieubelasting van verpakte bronwatertjes. Inderdaad, de problemen in de wereld zijn immens.

Wilt u echt helpen? Tap een lekker glaasje kraanwater, eet vaker vegetarisch, ontbijt met biologische muesli en maak dan rechtstreeks geld over aan uw goede doel.”

ONEforONE is zich bewust van de kosten en milieuvervuiling bij de productie van plastic flessen. ONEforONE verkoopt daarom duurzame roestvrijstalen waterflessen. Beter voor het milieu én uw portemonnee. Per verkochte fles ontvangt tevens iemand in Afrika een leven lang schoon drinkwater.

Benieuwd naar ons aanbod? Bekijk de flessen hier >>

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 0 votes)


Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© ONEforONE

url: 2 site: https://oneforone.nl/goede-doelen-commerciele-merken-succes-verzekerd/