Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

DutchCowgirls: Steun een goed doel door zelf te shoppen

Een veelgestelde vraag bij ontwikkelingshulp is of het geld daadwerkelijk op de juiste plaats terechtkomt. Het nieuwe goede doel ONEforONE pakt de zaken daarom anders aan: Jij koopt een product hier en daarmee help je iemand aan eenzelfde product daar. Als je via ONEforONE bijvoorbeeld groene energie afneemt bij Greenchoice ontvangt iemand in Afrika zonne-energie, zonder dat je er extra voor betaalt.

In Nederland staat het thema duurzaamheid hoog op de publieke en politieke agenda. Er zijn al veel ‘groene’ organisaties, zij leggen de nadruk op milieu. Met de introductie van ONEforONE is er nu ook een sociaal initiatief. In Amerika is het ‘buy one give one’-principe, dat ook door ONEforONE wordt gehanteerd, een enorme trend. Een aansprekend voorbeeld is TOMS Shoes. Bij aankoop van een paar schoenen ontvangt een kind in de derde wereld ook een nieuw paar.

Wouter Durville, oprichter van ONEforONE, signaleerde de trend en introduceert hem in Nederland. Hij vertelt: “Het ‘buy one give one’-principe speelt in op de behoefte van consumenten om iets concreets te kunnen betekenen voor mensen in ontwikkelingslanden. Als een consument een product bij ONEforONE koopt, fungeren we als een inkooporganisatie die vraag en aanbod aan elkaar koppelt. De consument ontvangt een deel van de bedongen groepskorting. De bijdrage aan het ontwikkelingsland wordt vervolgens gefinancierd met de resterende korting en door sponsoring van de deelnemende bedrijven. Deze sponsoring is vaak onderdeel van hun MVO-beleid. Op deze manier ben je als consument dus niet duurder uit als je bewuste keuzes maakt.

ONEforONE focust op de eerste levensbehoeftes, zoals energie en water. Drink je kraanwater uit de ONEforONE Waterfles, dan help je iemand aan een leven lang schoon drinkwater. Op termijn heeft ONEforONE de ambitie om het aanbod te verbreden met onder meer de ONEforONE Zorgverzekering. Hierbij wordt een moeder met HIV in Afrika gratis meeverzekerd bij je zorgverzekering.

Om zorgverzekeraars en andere bedrijven over te kunnen halen om mee te doen, is het belangrijk dat zoveel mogelijk consumenten zich bij ONEforONE aansluiten. Dat kan al door je e-mailadres achter te laten op de website. Dat er draagvlak is voor ONEforONE blijkt uit ruim 2.300 volgers die de organisatie via Facebook en Twitter voorafgaand aan de lancering aan zich heeft weten te binden.

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 0 votes)


Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© ONEforONE

url: 2 site: https://oneforone.nl/dutchcowgirls-steun-een-goed-doel-door-zelf-te-shoppen/