Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

De Telegraaf: Wedstrijd Warme Wereld

Sneakers laten produceren in ontwikkelingslanden. Ansichtkaarten gemaakt door tieners in Peru en India die daarmee hun onderwijs financieren. En naast je eigen zorgverzekering er meteen eentje voor een weeskind in Tanzania afsluiten. Dat zijn de winnende ideeën uit Nederland van de Ben & Jerry ‘Join our Core Competition 2012′.


Supernerveus waren de 25 kandidaten uit Nederland, Engeland, Ierland, Denemarken en Zweden. Vorige week mochten zij voor een jury van tien prominente mannen en vrouwen hun idee promoten. Ze maken kans op een hoofdprijs van 10.000 euro en een half jaar begeleiding om hun bedrijf van de grond te tillen of een mooie versnelling te geven. En natuurlijk wordt het winnende concept te zijner tijd vermeld op de bekers van een van de nieuwe smaken van Ben & Jerry’s.

Jerry Greenfield, die in 1978 samen met zijn goede vriend Ben Cohen in een oud bezinestation in het Amerikaanse Vermont begon ijsjes te maken, was hoogstpersoonlijk naar Londen gekomen om de zogeheten pitches van alle deelnemers te bekijken.

Het duo heeft van meet af aan geld verdienen willen combineren met sociale aspecten. “Steeds hebben we iets terug willen doen voor de gemeenschap. Dat varieert van het weggeven van ijs tot het oproepen om defensie-uitgaven te verminderen en dat geld aan onderwijs en gezondheidszorg te besteden”, aldus een gepassioneerde Jerry Greenfield.

Het bedrijf is overigens al enkele jaren in handen van Unilever. Bij de verkoop heeft het tweetal bedongen dat hun oorspronkelijke visie in stand blijft. In dat kader vindt dit jaar voor het eerste ‘Join our Core’ plaats. Greenfield: “Jonge ondernemers steunen die vanuit ons gedachtegoed werken. Gezamenlijke waardes delen. Dat zijn de beste verbintenissen.”

In totaal waren er 172 inschrijvingen vanuit de vijf genoemde landen. Deze zijn teruggebracht tot 25 halvefinalisten en na de pitch zijn er finalisten over. Zij zullen in Oeganda met elkaar de strijd aangaan. Voor Nederland zijn dat Wouter Durville, Peter den Hond en Jaap Spoorenberg.

Eerstgenoemde is afkomstig uit het bedrijfsleven, maar voelde zich sociaal niet meer op zijn plek. Hij startte het bedrijf ONEforONE. Het concept is even simpel als doelmatig: koop iets zelf en geef ook een ander iets. Durville ontwikkelde een duurzame waterfles en een deel van de opbrengst wordt benut om waterputten in ontwikkelingsgebieden aan te leggen. Inmiddels wordt ook groene energie [i.s.m. Greenchoice] aangeboden, waarbij als tegenprestatie zonne-energielampen worden verspreid. Helemaal enthousiast is de jonge ondernemer over zijn derde product. “Mensen kunnen via mijn bedrijf bij Ohra een ziektekostenverzekering afsluiten met een flinke korting. Bovendien geven ze daarmee een ziektekostenverzekering aan een weeskind in Tanzania. Vorig jaar hebben we een proef gedaan en dat heeft 500 kinderen in Tanzania een gezonde toekomst gegeven.”

Peter den Hond heeft goedlopende restaurant in Peru van de hand gedaan om een heel andere weg in te slaan. Hij richtte het bedrijf FairMail op. Kinderen in Peru en India tussen 13 en 19 jaar krijgen een gratis camera en worden getraind in het maken van foto’s. Deze worden vervolgens als ansichtkaarten verkocht. De helft van de opbrengst is voor de kinderen zelf, die er hun school mee kunnen bekostigen. Den Hond wil zijn activiteiten binnenkort uitbreiden naar Marokko en op termijn ook naar Zuid-Afrika.

De derde Nederlandse kandidaat Jaap Spoorenberg wil een verschil maken op de markt van sportschoenen. Nu worden deze vaak in lagelonenlanden vervaardigd zonder dat de mensen daar zelf beter van worden. Hij heeft zijn oog laten vallen op Colombia, waar de mensen na veel geweld met nieuw elan aan hun toekomst willen werken. “Wij willen hen graag een kans geven.”

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 10.0/10 (3 votes cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 2 votes)
De Telegraaf: Wedstrijd Warme Wereld, 10.0 out of 10 based on 3 ratings

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© ONEforONE

url: 2 site: https://oneforone.nl/de-telegraaf-wedstrijd-warme-wereld/