Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

CV Koers: Water voor jou, water voor Afrika

Terwijl het draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking lijkt af te nemen, groeit onder bedrijven de aandacht voor het leveren van een positieve bijdrage aan de ‘derde wereld’. Zo maakt Katja Schuurman reclame voor derdewereldproducten bij de Hema, zet TNT zijn kennis in ten behoeve van het World Food Programme, en steunt T-Mobile Warchild met raad en daad.

Een nieuwe eend in de bijt is de consumentenbeweging ONEforONE, die commercie en gulheid met elkaar combineert. Het concept: als jij een product voor jezelf koopt, ontvangt iemand in de derde wereld datzelfde product. Het gaat dan vooral om eerste levensbehoeften zoals water en energie. Voorbeeld: jij koopt een waterfles van ONEforONE, iemand in Afrika krijgt een leven lang schoon drinkwater. Jij neemt groene energie af bij Greenchoice, iemand in Afrika ontvangt gratis zonne-energie. Dat werkt door slim inkopen: ONEforONE koopt producten groot in waardoor geld overblijft voor de bijdrage aan de derde wereld.

Feel good is het wel: je geeft iets weg terwijl het je niets kost. Maar is ‘Afrika’ geholpen met het geven van cadeautjes? Ho ho, dit zijn geen cadeautjes, zegt ONEforONE: mensen krijgen de hulp als onderdeel van een ontwikkelingstraject. ,,ONEforONE werkt bij voorkeur samen met sociale ondernemingen, zoals ToughStuff, die marktgedreven oplossingen ontwikkelingen voor de allerarmsten.”

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 0 votes)


Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© ONEforONE

url: 2 site: https://oneforone.nl/cv-koers-water-voor-jou-water-voor-afrika/