Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Baken Adviesgroep: Kan MVO het imago van verzekeraars verbeteren?

Het imago van verzekeraars blijft slecht. Maatschappelijke betrokkenheid (MVO) kan hier mogelijk verbetering in brengen. Maar hoe kun je dit concreet toepassen in je proposities?

Als onderdeel van het programma VerzekeraarsVernieuwen brengt het Verbond van Verzekeraars jaarlijks de CVS Consumentenmonitor uit. Onlangs is de consumentenmonitor 2011 verschenen.  Daaruit blijkt dat het percentage consumenten met een overwegend positief gevoel bij verzekeraars weliswaar niet meer daalt, maar sinds 2009 nog steeds behoorlijk laag is met 52%.

Bij de leeftijdsgroepen onder de 40 jaar is het zelfs slechts 44-45% die positief zijn over verzekeraars. Dit is toch zorgelijk, zeker gezien de jongere generatie de komende jaren het meest bepalend zal zijn voor de groei in verzekeringen.

Wat kun je als verzekeraar eraan doen om dit negatieve imago te verbeteren? In de CVS monitor wordt genoemd, dat uit eerdere analyse blijkt, dat voor een  positief imago verzekeraars betrouwbaar moeten zijn, zekerheid moeten bieden en maatschappelijk betrokken dienen te zijn.

In dat laatste punt ligt een interessante kans. Op dit moment vinden consumenten verzekeraars niet erg maatschappelijk betrokken (5,3). Dit terwijl de meeste verzekeraars toch wel een MVO beleid hebben. Blijkbaar valt daar nog de nodige winst te behalen.

Maatschappelijke betrokkenheid past ook goed bij de essentie van verzekeren: gezamenlijk risicodragerschap. Verzekeraars als Univé en Inshared maken hiervan gebruik in hun positionering  zonder winstoogmerk. Dit vertaalt zich terug in een relatief hoge Net Promoter Score (NPS).

Een mooi voorbeeld in de verzekeringsbranche is MicroEnsure. MicroEnsure is een internationale tussenpersoon, die verzekeringen aanbiedt in een aantal Afrikaanse ontwikkelingslanden. Het Nederlandse ontwikkelingshulpbedrijf ONEforONE werkt samen met MicroInsure. ONEforONE biedt schadeverzekeringen aan in Nederland met daaraan gekoppeld zorgverzekeringen voor weeskinderen in Afrika.

Een ander voorbeeld van partijen in de financiële sector die hier actief mee bezig zijn, zijn pensioenfondsen. Ook zij hebben sterk te maken met een negatief imago. De meeste pensioenfondsen zijn sinds enige tijd actief bezig met het invoeren van zogenaamde ESG factoren (environmental, social and governance) bij het beoordelen van fondsen waar ze in investeren. Verzekeraars zouden dit kunnen gebruiken als één van de acceptatiecriteria.

Andere voorbeelden zijn de duurzame banken ASN bank en Tridos. Klanten scoren deze banken met een tevredenheid van maar liefst 8,1, wat een aanzienlijk hogere score is dan de andere banken.

Het lijkt interessant om als verzekeraar of tussenpersoon concreet na te denken hoe je maatschappelijke betrokkenheid concreet in je proposities verwerkt.

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 0 votes)


1 reactie op Baken Adviesgroep: Kan MVO het imago van verzekeraars verbeteren?

  1. Pingback: TOPIC weg? Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Onderling.nl

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© ONEforONE

url: 2 site: https://oneforone.nl/baken-adviesgroep-kan-mvo-het-imago-van-verzekeraars-verbeteren/