Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

NRC Handelsblad: Water-handel

Wie durft er nog water uit een wegwerpflesje te drinken? Kraanwater uit een milieuvriendelijk flesje is de trend. Had je vroeger dorst, dan dronk je water uit de kraan. Toen kwamen er flesjes water. Handig. Water drinken werd een gewoonte. Flesjes water in de ijskast op kantoor, bij de kiosk op het station en altijd eentje in je tas.

Drie Nederlandse ondernemers openden precies een jaar geleden de aanval op het flesje water. Op het flesje en op het water dat erin zit. Water drinken is goed, zeggen die ondernemers. Maar dan wel kraanwater en uit hun flesjes. De nieuwe flessen liggen in cadeau winkels en heten Bobble, ONEforONE, JointhePipe of Dopper.

De Bobble lijkt nog het meest op het 50 milliliter pet-flesje, de meeneemverpakking waarin de meeste merken frisdrank en water verkopen. De Bobble is ook doorzichtig en indeukbaar, maar gemaakt van herbruikbaarbioplastic. Remko de Jong, de importeur van Bobble, merkte het flesje op via Twitter. „Ik zat een filmpje te bekijken van een congres met Mike Parker, de baas van Nike, en Steve Jobs, van Apple. Op tafel stonden van die mooie flesjes.” Dat was de Bobble, een Amerikaans flesje, ontworpen door industrieel ontwerper Karim Rashid.

Elk flesje (11,95 euro) heeft een kleurig koolstoffilter dat bij elke slok het kraanwater ontdoet van smaakjes en geurtjes. Na twee maanden, of 300 keer drinken, moet er een nieuw filter in (voor 7,95 euro). ‘Makes water better, is de bedrijfsslogan. Maar als kraanwater dan zo schoon en gezond is, wat valt er dan te filteren? Remko de Jong: „Als je Utrechts water gewend bent, vind je het Rotterdamse water vies. Het filter maakt de smaak beter.”

De Dopper is een oer-Nederlands flesje. Bedenker Merijn E veraard zag een documentaire op televisie over de oceaansoep, de eilanden van plastic zwerfafval die in de wereldzeeën drijven. Snij je dode zeevogels open, dan blijken er opvallend vaak plastic doppen in hun ingewanden te zitten. Alleen al in Nederland worden er per dag 500.000 plastic flesjes weggegooid. De manier om mensen van hun wegwerpflesjesverslaving af te helpen: een mooi, duurzaam flesje bedenken. Rinke van Remortel ontwierp het flesje. „Een fles met een bekertje als dop. Als je de fles omdraait lijkt die dop net een voetstuk.” De Dopper is van hard, doorzichtig, blauw plastic.

Tien jaar geleden zou ondernemer Wouter Durville van ONEforONE misschien nog „een eigen hip watermerk” zijn begonnen. Zo’n merk als Earth-water bijvoorbeeld, of Bling H20, of OGO. „Dat was commercieel gezien slimmer.” Maar hij wilde juist een product „waar hij 100 procent achter kan staan” en dus bedacht hij geen nieuw water, maar een nieuwe verpakking: de roestvrijstalen ONEforONE-fles, geproduceerd in China. In drie kleuren, met drie verschillende doppen.

Inmiddels zijn er al duizenden Doppers, Bobbles en ONEforONEs verkocht. Clair van den Boogaard van De Dopper vat het succes zo samen: „Water drinken is gezond, kraanwater drinken is slim. En kraanwater uit een hippe fles drinken, is de trend.” De drie r-en van de milieubeschermers zij n: reduce, re-use, recylce. Verminder, hergebruik, recycle. Volgens Clair van den Boogaard komt er nog een V voor: refuse. Weiger. „Weiger water uit een weggooiflesje.”

Maar weggooiflesjes kun je toch ook vullen als ze leeg zijn. Of je neemt een bidon, of een klein thermosflesje van de Hema of de Blokker? Vindt de Bobble importeur ook best. Alles wat helpt om mensen minder plastic te laten weggooien, is wat hem betreft winst. Hij citeert Richard Smiedt, de baas van Bobble. „Je kunt mensen overtuigen om hun gedrag te veranderen, maar dat is moeilijk. Je kunt ze ook een lifestyleproduct bieden waardoor ze, onbewust, hun gedrag veranderen.” En de Bobble is zo’n „fashionable product met een verhaal”.

De bedenkers van De Dopper en ONEforONE vertellen iets extra’s bij hun verhaal: door hun fles te kopen steun je het goede doel. De Dopper doneert vijf procent van de nettowinst aan Simavi die er waterprojecten meefinanciert in landen zonderschoon drinkwater. Op de  website wordt bij gehouden hoeveel waterpompen (46) en toiletten (72)  er door de verkoop van Doppers zijn aangelegd. Wouter Durville van ONEforONE doneert een deel van zijn opbrengt aan PumpAid, een organisatie die ook waterprojecten ontwikkelt in droge gebieden. Hij claimt dat per verkocht flesje iemand in Afrika een jaar lang voorzien kan worden van schoon water.

Hier water kopen om daar water te brengen, was ook het idee achter een vierde flesje, dat al iets langer bestaat: jointhepipe. De flesjes zijn er in de vorm van een i, een j, een t, een y of een k. Koppel al die stukjes aan elkaar, zo Geraldo Vallen, en je krijgt de langste waterleiding ter wereld. Per verkocht flesje (12,60 euro exclusief btw) gaat een derde naar waterprojecten in Bangladesh. Jointhepipe en de Dopper zorgen ook nog voor water in de fles.

Jointhepipe heeft 14 openbare tappunten, waar mensen gratis hun flesje kunnen vullen, De Dopper heeft een app voor de smartphone die de waterdrinkers naar tappunten in de buurt leidt. Er zij n er 500bij bedrijven en particulieren thuis. De flesjes doen het goed als relatiegeschenk. Bedrijf logo erop en klaar. Maar wat nou als je straks een Bobble, een ONEforONE, een Dopper en een Jointhepipe-fles cadeau hebt gekregen? Geen nood, ze zijn allemaal recyclebaar.

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 0 votes)


Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© ONEforONE

url: 2 site: http://oneforone.nl/nrc-handelsblad-water-handel/