Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Erasmus Journalisten: Wouter Durville: ,,Een miljoen mensen helpen is net wat cooler dan heel veel geld verdienen”

By Ilse Zeemeijer

Jaloersmakend zijn ze. De young professionals die voor hun werk eersteklas naar verre oorden vliegen, niet op geld hoeven te letten, geleid worden door een harde zakenmentaliteit, een lease-auto hebben van de zaak en nog volop carrière kunnen maken in het bedrijfsleven. En toch besluiten ze het roer om te gooien om iets ‘goeds te doen’ voor de wereld. De zakelijke mentaliteit wordt daarbij niet verloochend. Ze noemen zich vooral geen ontwikkelingswerkers of filantropen, maar social entrepreneurs. Wie zijn deze nieuwe generatie sociale ondernemers en wat doen ze? Wouter Durville (30), oprichter van ONEforONE, trapt af.

Wouter Durville werkte tot 2009 als manager en consultant bij Bain & Company en Heineken. Hij vloog de wereld over, had een riant salaris en een mooie leaseauto. Hij adviseerde onder andere een bedrijf over het bouwen van een kolencentrale in Latijns-Amerika. Daar werden de verschillen tussen arm en rijk duidelijk zichtbaar. Hij stapte uit de consultancy en richtte ONEforONE op. De ‘sociale onderneming’ heeft een geïmproviseerd kantoor in één van de ruimtes van ‘CS Duintjer’, het voormalige kantoorgebouw van de ABN Amro Bank in de Vijzelstraat in Amsterdam, dat nu een creatieve broedplaats is voor startende ondernemers.

ONEforONE werkt volgens het Amerikaanse ‘buy one, give one’ principe. Durville: ,,Wij verkopen drie producten: waterflesjes, groene energie en zorgverzekeringen. Je koopt deze producten hier voor jezelf en je geeft een zelfde soort product aan iemand in een ontwikkelingsland.” Dus, wie een waterfles koopt, helpt iemand in Malawi aan een leven lang schoon drinkwater. Wie energie inkoopt van GreenChoice via ONEforONE, sponsort zonne-energie voor een gezin in Kenia. En wie via ONEforONE een Ohra zorgverzekering afsluit, geeft een weeskind in Tanzania een goede zorgverzekering voor ten minste drie jaar.

Keiharde selectie

Durville gaat niet zelf naar Afrika om een waterput aan te leggen of om kortingsbonnen voor zonnepanelen uit te delen. ,,Eerst kijken we naar de problematiek. Zo hebben bijvoorbeeld één miljard mensen geen toegang tot schoon drinkwater. Er zijn veel goedbedoelde initiatieven, maar er gaat veel mis. Vervolgens kijken we naar de organisaties die zich hiermee bezig houden. Wij maken een keiharde selectie van mogelijke partners en baseren ons op de feiten. Hoeveel return krijg je van elke euro die je investeert? Hoe wordt de lokale bevolking betrokken? Daarna maken wij harde afspraken met onze partners over de besteding van het geld, zodat het geld rechtstreeks naar de bouw van bijvoorbeeld de waterputten gaat.”

Daarbij wordt rekening gehouden dat de producten de lokale markt niet verstoren. De kritiek dat mensen afhankelijk zouden worden van producten weggeven, wuift Durville weg. ,,We krijgen terecht de vraag of wij mensen niet afhankelijk maken als je producten weg gaat geven. Maar dat doen wij dus niet. Het liefst betalen mensen er zelf aan mee, bijvoorbeeld bij de zonnepanelen. De waterputten sponsoren wij wel helemaal, maar daar moet de lokale bevolking zelf de aanvraag indienen en ze moeten het zelf bouwen en onderhouden. Weeskinderen zijn echt een groep allerarmsten die een zorgverzekering niet zelf kunnen betalen. Wij verstoren niet de markt, maar laten juist geld in de zorginfrastructuur stromen.”

Balans

Hoe financiert ONEforONE deze projecten? ONEforONE bestaat uit een bv en een stichting die ongeveer 33 procent van de omzet – in 2011 iets meer dan honderdduizend euro – van de bv besteedt aan de projecten. Volgend jaar hoopt Durville voor het eerst ook echt winst te maken. Volgens de statuten van de stichting gaat er dan vijftig procent naar de projecten. ,,Dat is echt heel veel. Misschien wel te veel. Maar ik wil trots zijn op het bedrag dat wij geven. Het is soms ook heel lastig, want je moet een balans vinden tussen economische duurzaamheid en sociale impact. Ik kan alles weggeven, maar dan ga ik gewoon failliet.”

ONEforONE is ook een consumentenbeweging. Want, vertelt Durville: ,,Ik vind het irritant dat je als consument wordt gestraft met hogere prijzen als je ‘goede’ keuzes maakt. Ik was op zoek naar een ander model. Zo kwam ik bij de consumentenbeweging. Hoe meer mensen zich aansluiten, hoe beter de deal die wij met de bedrijven kunnen maken, waardoor je beloond wordt voor het helpen. Wij hebben nu zo’n vijftien tot twintigduizend volgers online. Hierdoor regelen wij bijvoorbeeld een hoge korting bij Ohra.” Sinds de oprichting zijn zo’n 12.000 waterflessen verkocht, 429 zorgverzekeringen (sinds november 2011 verkrijgbaar) en 500 energiecontracten afgesloten. ,,Dat is boven verwachting.”

Geen megahoog salaris

Alles wordt nu ingezet om meer mensen te bereiken met de producten die ONEforONE aanbiedt. Zolang er nog geen winst wordt gemaakt, heeft social entrepreneur zijn soms ook mindere kanten. Salaris heeft Durville nog niet ontvangen. ,,Bij Bain & Company heb ik een fantastische tijd gehad. De sociale impact is lastiger, maar je krijgt een hoop kansen en je kunt veel leren en reizen. Nu zit ik in mijn hokje hier. Die inspirerende omgeving mis ik het meest. En als ik eerlijk ben, mis ik af en toe ook de materiële kanten. Een megahoog salaris en leaseauto zijn wel heel relaxt.”

Waarom liet hij destijds het luxe leventje als consultant achter zich? ,,Als ik op mijn tachtigste terugkijk, wil ik trots kunnen zijn. Als ik alleen maar geld heb proberen te verdienen met projecten die ook ten koste zijn gegaan van het milieu, dan voelt dat niet goed. Ik zocht naar een combinatie van het opstarten van een bedrijf en het helpen van mensen. Die combinatie is moeilijker dan alleen maar geld verdienen. Stel dat ik een miljoen mensen kan helpen, dan vind ik dat net wat cooler.”

VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.17_1161]
Rating: 0 (from 0 votes)


Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© ONEforONE

url: 2 site: http://oneforone.nl/erasmus-journalisten-wouter-durville-een-miljoen-mensen-helpen-is-net-wat-cooler-dan-heel-veel-geld-verdienen%e2%80%9d/